این بیماری پوستی باعث افزایش خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود

مهرناز زاوه
سن فرد نقش تعیین کننده‌ای در ابتلا به این بیماری دارد، اما این مورد تنها یکی از عوامل موثر است.

این روزها همه با اثرات مخرب بیماری آلزایمر آشنا هستند. این عارضه یک اختلال مغزی پیشرونده است که عملکرد حافظه بیماران را مختل می‌سازد، توانایی صحبت کردن را از آنها می‌گیرد و مانع از انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود. سن فرد نقش تعیین کننده‌ای در ابتلا به این بیماری دارد، اما این مورد تنها یکی از عوامل موثر است. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که اختلال پوستی روزاسه، که حداقل ۱۶ میلیون آمریکایی دچار آن هستند، با بیماری‌های نورودژنراتیو (تخریب‌کننده عصب) در ارتباط است.
افرادی که از روزاسه رنج می‌برند، معمولا برجستگی‌های قرمز و چرکینی روی پوست خود دارند. این برجستگی‌ها به دلیل سطح بالای برخی از پروتئین‌ها در بدن تشکیل می‌شوند. این پروتئین‌ها در شیوع اختلالاتی مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل نیز نقش دارند. این مسئله موجب شد که دکتر الکساندر اگبرگ از دانشگاه کپنهاگ به بررسی بیشتر در زمینه ارتباط این دو عارضه بپردازد.
اگبرگ و تیم تحقیقاتی او بیش از ۵ میلیون نفر از شهروندان دانمارکی را بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۱۲ مورد مطالعه قرار دادند. بیش از ۸۲ هزار نفر از شرکت کنندگان در این مطالعه روزاسه داشتند. محققان مطالعات خود را تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲ ادامه دادند. در پایان مشخص شد که ۹۹ هزار و ۴۰ نفر از شرکت کنندگان به بیماری زوال عقل متبلا شده‌اند. این در حالی بود که ۲۹ هزار و ۱۹۳ نفر از آنها پیش از این آلزایمر داشتند.
پس از تجزیه و تحلیل بیشتر، پژوهشگران دریافتند افراد مبتلا به روزاسه در مقایسه با افراد فاقد این بیماری، ۷ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار داشتند و ۲۵ درصد بیشتر با خطر ابتلا به آلزایمر مواجه بودند. همچنین داده‌ها نشان داد زنان بیش از مردان تحت تاثیر این بیماری هستند. زنان مبتلا به روزاسه ۲۸ درصد بیشتر با خطر ابتلا به آلزایمر مواجه بودند، در حالیکه مردان ۱۶ درصد بیشتر در معرض خطر قرار داشتند. همچنین یافته‌ها نشان داد سن هم در این زمینه نقش دارد. خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در بیماران مبتلا به روزاسه به شکل قابل توجهی در افراد ۶۰ ساله و مسن‌تر بیشتر بود.
مطالعات قبلی حاکی از آن‌اند که آسیب‌های مغزی و بیماری‌های لثه نیز می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و زوال عقل را افزایش دهند. مطالعه حاضر به یافته‌های جدیدی در زمینه ارتباط روزاسه و زوال عقل دست یافته، اما این لزوما بدان معنا نیست که بیماران مبتلا به روزاسه حتما دچار زوال عقل خواهند شد.
منبع: medicaldaily

با این کار لذت‌بخش خطر ابتلا به آلزایمر را تا ۵۰ درصد کاهش دهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ