چرا نمی‌توانید باردار ‌شوید-قسمت اول

مهرناز زاوه
ناباروری دیگر یک تابو نیست: ما اطلاعات زیادی درباره‌ علل اصلی آن – و مؤثرترین روش‌های درمانی‌اش – و نیز سیستم باروری بدن در دست داریم که به طور برابر بر زنان و مردان تأثیر می‌گذارد.

از تخمک‌گذاری نامنظم گرفته تا رژیم غذایی ناسالم – و عامل اصلی این میان: عامل مردانه ناباروری– ما کوشیدیم تا در این زمینه با 3 پزشک مطرح در زمینه باروری و یک متخصص جامع باروری به منظور آگاهی از یک‌سری حقایق درباره شایع‌ترین علل ناباروری و بهترین روش‌های درمانی آن صحبت کنیم.
امروزه تقریبا هفت میلیون زن آمریکایی از ناباروری رنج می‌برند؛ این مشکل در ایالات متحده از هر ۸ زن، ۱ زن گزارش شده است. ناباروری دیگر یک تابو نیست: ما اطلاعات زیادی درباره‌ علل اصلی آن – و مؤثرترین روش‌های درمانی‌اش – و نیز سیستم باروری بدن در دست داریم که به طور برابر بر زنان و مردان تأثیر می‌گذارد. با هم به بررسی این علل شایع و راه‌های درمانی آن می‌پردازیم.
عامل مردانه
متخصصان بر این باورند که عامل اصلی ناباروری، عامل مردانه است که آن را در قالب تعداد کم اسپرم‌ها و قدرت جنبندگی ضعیف آن در ناهنجاری‌های ساختاری تعریف می‌کنند که می‌تواند جنبندگی اسپرم را دچار اختلال کند. میزان شایع بودن عامل مردان تا چه حد است؟ گفته می‌شود که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مشکلات مربوط به ناباروری در زوج‌ها ناشی از عامل مردانه است.
درمان:
خبر خوب این است که روش‌هایی برای درمان بخش اعظم این عامل مردانه و مشکلات ناباروری وجود دارد و خبر بد این‌که مردان  به اندازه زنان به یک اندازه از پیامدهای عاطفی این مسئله رنج می‌برند. نخستین اقدام مراجعه به پزشک یا یک متخصص اورولوژیست برای تشخیص مشکلی است که می‌توان آن را با دارو یا جراحی درمان کرد. از شایع‌ترین روش‌های درمانی برای درمان تعداد کم اسپرم یا قدرت جنبندگی آن، لقاح خارج از رحم (IVF) و یا روشی به نام تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) است که در آن یک اسپرم به داخل تخم تزریق می‌شود.
اندومتریوز
انجمن ملی ناباروری، طبق گزارشی اعلام کرده که در حال حاضر بین ۳ تا ۵ میلیون زن آمریکایی در سنین باروری هستند و از مشکل اندومتریوز رنج می‌برند؛‌ مشکلی که در قالب یک بیماری مزمن در سیستم باروری تعریف می‌شود که در آن سلول‌های اندومتریوز (جداره داخلی رحم) در جایی رشد می‌کنند که اصلا قرار نیست آنجا باشند –در واقع در خارج از حفره رحمی- و همین مسئله منجر به مسدود شدن لوله‌هایی می‌شود که می‌تواند از لقاح تخم و اسپرم و یا حرکت تخم از لوله‌های فالوپ به شکل طبیعی پیشگیری کند.
درمان
اگر دچار اندومتریوز هستید، تنها راه درمان آن از طریق لاپروسکوپی است، عملی که با استفاده از لوله‌ای منور به منظور چک کردن وجود کیست در شکم انجام می‌شود. طی روش لاپروسکوپی، این کیست‌ها برداشته می‌شود. برخی از خانم‌ها ۶ تا ۸ هفته بعد از این جراحی باردار می‌شوند. 
اختلالات مربوط به تخمک‌گذاری
این اصطلاحی بسیار گسترده و شایع بوده و یکی از شایع‌ترین علل ناباروری در زنان محسوب می‌شود. این مشکل زمانی پیش می‌آید که عمل تخمک‌گذاری با موفقیت انجام نشده و یا بر یک مبنای نامنسجم صورت می‌گیرد. تقریبا ۲۰ تا ۴۰ درصد از ناباروری در زنان ناشی از تخمک‌گذاری نامنظم است – برخی از زنانی که در سنین باروری هستند هرگز نمی‌توانند تخمک‌گذاری انجام دهند (که خودش می‌تواند نشانه یائسگی زودهنگام باشد)، در شرایطی که برخی دیگر هر سه ماه یک‌بار تخمک‌گذاری می‌کنند. عدم تعادل هورمونی، ورزش زیاد، کاهش یا افزایش زیاد وزن و استرس زیاد همه و همه از عواملی هستند که می‌توانند چرخه تخمک‌گذاری زن را دچار اختلال کنند.
درمان
اختلالات مربوط به تخمک‌گذاری را می‌توان با قرص‌های خوراکی مانند کلومید و گاهی با عمل تلقیح درمان کرد. پیشنهاد می‌شود تنها سه تا چهار عدد از کلومید را پیش از تلقیح درون‌رحمی اسپرم با داروهای قابل تزریق استفاده کنید.
سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)
این بیماری بسیار پیچیده است که به عدم تخمک‌گذاری مناسب گفته می‌شود که ریشه در تخمدان شما دارد. در واقع نوعی بیماری که هرکسی به شکلی مشابه دچار آن شده و آن را بروز می‌دهد. بسیاری از بیمارانی که دچار سندروم تخمدان پلی‌کیستیک می‌شوند حتی نمی‌دانند که این مشکل را دارند؛ چرا که طیف گسترده‌ای از علائم آن در ظاهر ربطی به یکدیگر ندارند. علائمی مانند کمبود تخمک‌گذاری، چرخه نامنظم قاعدگی، افزایش وزن زیاد، آکنه، موهای غیرعادی صورت و ناباروری.
درمان
روش درمانی شماره یک برای درمان سندروم تخمدان پلی‌کیستیک از طریق رژیم غذایی و ورزش است. مت‌فورمین هم دارویی است که به منظور کمک به طبیعی‌سازی استفاده انسولین در بدن و بازگشت هورمون‌ها به وضعیت متعادل آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
منبع: parenting 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

آیا واریکوسل باعث ناباروری می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ