قوانین کلی برای جلوگیری از بثورات پوشکی

مهرناز زاوه
شاید اولین باری که برجستگی‌های قرمز کوچک را بر روی باسن فرزند دلبندتان مشاهده می‌کنید، کمی بترسید. اما باید بدانید که بثورات پوشک چیز عجیبی نیست.

شاید اولین باری که برجستگی‌های قرمز کوچک را بر روی باسن فرزند دلبندتان مشاهده می‌کنید، کمی بترسید. اما باید بدانید که بثورات پوشک چیز عجیبی نیست. نوزادان بین 4 تا 15 ماه حداقل یک بار در ماه دچار این عارضه می‌شوند. البته برخی از نوزادان فقط یک بار در تمام دوران نوزادی دچار آن می‌شوند. خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای پیشگیری از بثورات پوشک وجود دارد. اولین راه برای جلوگیری از بثورات پوشک این است که علت بروز بثورات را جستجو و کشف کنیم. بثورات معمولا به واسطه وجود آنزیم فوق‌الذکر در مدفوع کودک رخ داده و باعث تحریک پوست حساس نوزاد می‌شوند. اصطکاک ناشی از بستن پوشک و نفوذ رطوبت به داخل آن نیز از جمله عواملی هستند که باعث جوش زدن بدن نوزاد می‌شوند.
خبر خوب: درمان بثورات پوشک یک کار نسبتا ساده است و اغلب جوش‌ها پس از چند روز به طور کامل برطرف می‌شوند. در صورتی که لکه‌های پشت کودک ناپدید نشدند، بهتر است به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. توجه داشته باشید که روش‌های زیادی برای جلوگیری از ظهور بثورات پوشک وجو دارد که می‌توانید از آنها برای بهبود وضع نوزادتان استفاده کنید.
پوشک را زود به زود عوض کنید 
عوض کردن پوشک خیس یا کهنه با یک پوشک خشک و تازه نقش به‌سزایی در پیشگیری از بثورات پوشک دارد. چون وقتی پوست مرطوب باشد، بیشتر مستعد ابتلا به خارش خواهد بود. بنابراین، حتی اگر نیازی به تعویض پوشک وجود ندارد، سعی کنید پوشک کهنه را هر چند ساعت یک بار تعویض کنید تا خیس و کثیف نشود.
از استعمال مواد محرک اجتناب کنید
عطر و الکل موجود در صابون، دستمال مرطوب و سایر محصولات نوزادی نقش قابل توجهی در ظهور بثورات پوشک دارند. برای جلوگیری از بثورات پوشک باید باسن و ران کودک را زود به زود تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از گلوله‌‌های پنبه‌ای و یا لیف حمام استفاده کنید. اگر پوست نوزادتان حساس است، بهتر است از آب گرم برای پاکسازی استفاده کنید.آب بهترین چیز برای پاکسازی است. از این رو، تا حد امکان از به‌کارگیری محصولات حاوی الکل و عطر خودداری کنید تا بدن نوزاد جوش نزند. در صورت لزوم، می‌توانید از آب و یک صابون ملایم استفاده کنید.
بگذارید باسنش کمی هوا بخورد
بعد از هر بار تعویض پوشک، مطمئن شوید که پشت کودک کاملا خشک شده باشد. برای این کار می‌توانید از یک حوله خشک برای مالش دادن پشت او استفاده کنید. البته بهتر است اجازه دهید بدن نوزاد به طور طبیعی و در معرض هوای آزاد خشک شود، به خصوص اگر نوزادتان مستعد ابتلا به بثورات پوشکی است. برای جلوگیری از تماس بدن نوزاد با عوامل محرک، می‌بایست او را روی یک حوله یا دستمال کاغذی تمیز بگذارید و اجازه دهید بدنش در معرض باد پنکه کمی هوا بخورد. اگر بیرون از خانه هستید و به پنکه دسترسی ندارید، می‌توانید با دست او را باد بزنید و سپس پوشک را تعویض کنید. همچنین می‌توانید بدنش را فوت کنید تا از آن حالت مرطوب رها شود.
بثورات را بلوکه کنید
کرم و پماد ضدحساسیت به از بین رفتن بثورات پوشک و محافظت از پوست بدن نوزاد کمک می‌کنند. دو نوع کرم و پماد وجود دارد: کرم و پماد مبتنی بر نفت (مانند ای اند دی و یا همان وازلین قدیمی) و کرم و پماد حاوی اکسید روی (مانند بالمکس). پایین‌تنه هر نوزادی با نوزاد دیگر تفاوت دارد. بنابراین برای شناسایی یک محصول مناسب باید از چندین محصول مختلف استفاده کنید تا ببینید کدام یک به رفع بثورات پوشک نوزادتان کمک می‌کند. فقط مطمئن شوید که در مصرف کرم و پماد زیاده‌روی نمی‌کنید. مالیدن و سایش بیش از حد پوست با کرم و پماد باعث می‌شود پوست کودک در معرض آسیب‌های پوستی بیشتری قرار بگیرد. با این حال، هیچ جایی برای نگرانی از استعمال این محصولات وجود ندارد.
پوشک را شل ببندید
سفت بستن پوشک می‌تواند باعث اوقات تلخی او شود. هر بار که می‌خواهید پوشک را عوض کنید، بهتر است آن را شل ببندید. اما مراقب باشید. شل بستن زیاد از حد پوشک ممکن است باعث نشت ادرار یا مدفوع نوزاد شود.
یک پوشک جدید را امتحان کنید
گاهی اوقات، پوشک‌های یک‌بار مصرف فوق‌جاذب تاثیر بیشتری در گرفتن رطوبت دارند و بهتر از بثورات پوستی جلوگیری می‌کنند. بنابراین بهتر است هر چند وقت یک بار از یک پوشک جدید استفاده کنید تا نوزاد دلبندتان دچار بثورات پوشک نشود. پوشک‌های پارچه‌ای قدرت جذب کمتری دارند و باید هر روز چند بار پوشک عوض کنید. از این رو، بستن پوشک‌های پارچه‌ای به طور غیرمستقیم به کاهش خطر بروز بثورات پوستی کمک می‌کند.
منبع: whattoexpect 

درمان ۴ نوع رایج از بثورات پوشکی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ