تایید دومین داروی جهان برای بیماری مشهور چالش مانکن

bagheri.mry
سازمان دارو و غذای آمریکا برای دومین‌بار و پس از ۲۲ سال در تاریخ پزشکی دارویی جدید را برای درمان اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، یا ALS به تایید رسانده‌است.

سازمان دارو و غذای آمریکا برای دومین‌بار و پس از ۲۲ سال در تاریخ پزشکی دارویی جدید را برای درمان اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، یا ALS به تایید رسانده‌است.
براساس گزارش ساینس الرتف این دومین‌باری است که دارویی برای درمان این بیماری که به بیماری لوگهریگ نیز شهرت دارد،‌ به تایید می‌رسد. دارو در آمریکا با برند رادیکاوا به فروش خواهد رسید.

درحال حاضر سالانه  بیش از 5000 آمریکایی به این بیماری مبتلا می‌شوند درحالی که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. این بیماری در دسته بیماری‌های زوال عصبی است که به سلول‌های عصبی که کنترل حرکات ماهیچه‌ها را به عهده دارند،‌ حمله کرده و فرد را به تدریج فلج می‌کند و بیمار دچار مرگی تدریجی می‌شود زیرا ماهیچه‌های حیاتی‌تری مانند ماهیچه‌های ریه و معده نیز از این روند در امان نمی‌مانند.

میانگین طول عمر بیماران مبتلا به ALS دو تا پنج سال است و بیشتر بیماران نیز به دلیل مشکلات ریوی جانشان را از دست می‌دهند. داروی جدید قرار نیست درمان قطعی ALS باشد اما آزمایش‌های بالینی نشان داده این دارو می‌تواند سرعت پیشروی بیماری را کاهش دهد. 

این دارو که در اصل با هدف درمان سکته مغزی تولید شده‌بود،‌ محصول شرکتی ژاپنی به نام میتسوبیشی تانابه فارما است و از سال 2015 در ژاپن برای درمان بیماران مبتلا به ALS مورد استفاده قرار گرفته‌است.

اولین داروی مورد تایید سازمان دارو و غذای آمریکا برای درمان ALS ریلوزول نام داشت که در سال 1995 به تایید رسید و طی 22 سال تنها گزینه موجود برای بیماران مبتلا به این بیماری بود. داروی جدید،‌رادیکاوا، بسیار گران‌قیمت بوده و استفاده از آن نیز چندان ساده نیست، بیمار باید برای 14 روز یک ساعت درمیان دارو را به صورت تزریقی دریافت کند و پس از آن 14 روز استفاده از دارو را متوقف سازد.

پس از این مرحله، طی 14 روز بعدی 10 بار دیگر باید دارو را دریافت کرده و دوباره وارد دوره دو هفته توقف مصرف شود. قیمت این دارو در ازای هربار تزریق 1086 دلار است و در نتیجه هزینه سالانه استفاده از دارو بدون کمک‌ اداره‌های بیمه 145524 دلار خواهد بود. باوجود چنین هزینه‌ای، دارو تنها روند پیشروی بیماری را کندتر می‌کند و متاسفانه در علائم بروز کرده در بیمار هیچ بهبود قابل توجهی رخ نخواهد داد.

منبع: همشهری آنلاین

بیماری ALS چیست و سراغ چه کسانی می‌رود؟

نکاتی که باید درباره ALS بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ