علل اصلی سرطان چیست؟

faateme1366
علل سرطان سالهاست در حال بررسی و تحقیق است. اگر تا قبل از این فکر میکردید علل سرطان ناشناخته است، باید بگوییم که دلایل اصلی این بیماری تا حدود زیادی شناخته شده و می توانید از این علل و بیماری سرطان دور باشید.

سرطان ناشناخته است؟

علت اصلی بروز سرطان ناشناخته است. با این حال، مواد مشخصی که باعث ایجاد سرطان می‌شوند و به عوامل سرطان‌زا معروف هستند احتمال مبتلا شدن به این بیماری را افزایش می‌دهند. حدود ٨٠% سرطان‌ها بوسیلۀ عوامل محیطی ایجاد می‌شوند

 

چاشنی های پرخطر

این روز‌ها بازار انواع ترشی‌ها حسابی گرم است و رنگ‌های متنوع آن‌ها هرکسی را برای خرید مجاب می‌کند اما غافل از اینکه همین دسر خوشمزه هم می‌توانندشما را بیمار کند. مواد غذایی حاوی ترکیبات نیترو آمین‌ها مانند مواد غذایی فرآوری شده، فست فود‌ها، ترشیجات، مواد غذایی کبابی و سوخته شده با ذغال می‌توانند سرطان زا باشند. به طور کلی هر ماده خوراکی که شامل مواد افزودنی باشد می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد و هم چنین مصرف آن‌ها احتمال ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد.

 

دود نزنید به بدن

اصلیترین علت ابتلا به سرطان ریه، مصرف دخانیات بوده و ۸۵ درصد از موارد ابتلا به این نوع سرطان را شامل می‌شود. البته مصرف دخانیات عامل ابتلا به انواع دیگری سرطان مثل دهان، مری، لوزالمعده، خون، کلیه، مثانه و برخی دیگر از سرطان هاست. میزان مصرف الکل می‌تواند فرد را به سرطان نزدیک‌تر کند. در واقع مصرف نوشیدنی‌ها یی که حاوی الکل و اتانول هستندبرای انسان‌ها سرطان زاست.

 

وقتی آب خوردن شما را بیمار می کند

شاید در گذشته فکرش را هم نمی‌کردیم که آب آشامیدنی هم بتواند سرطان زا باشد. این بیماری در سرتاسر جهان، زندگی بسیاری را مختل کرده و عده‌ای را نیز به کام مرگ کشانده است. آب آلوده از دیگر عوامل ابتلا به سرطان است و مصرف طولانی مدت آن به دلیل محتوی مواد باکتریال شانس ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است که آب چاه به عنوان آب آلوده شناخته می‌شود.

 

باز هم پای چربی در میان است

استفاده از غذاهای پرچرب به خصوص چربی حیوانی باعث افزایش ابتلا به سرطان‌هایی نظیر پروستات، لوزالمعده، روده بزرگ، راست روده و کبد می‌شود. محدود کردن غذا‌های پرچرب یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

 

امواج و پارازیت

در دنیای مدرن متاسفانه امواج زیادی ما را احاطه کرده‌اند؛ از امواج رادیویی گرفته تا امواج مخابراتی و حتی پرتوهای خورشیدی. امواجی که طول موج کمتر دارند به علت اینکه انرژی بیشتری را با خود حمل می‌کنند، در برخود با بدن انسان در دراز مدت می‌تواند باعث جهش در DNA، تخریب سلول‌ها و ایجاد سرطان شود. افرادی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند ۲/۵ برابر بیشتر در معرض تومور مغزی، کم حافظگی و عوارضی از این دست قرار می‌گیرند.

 

غذاهای بی خاصیت

مواد نگهدارنده‌ای مثل نیترات و نیتریت بیشتر در فرآورده‌های همچون سوسیس و کالباس استفاده می‌شودتا خطر ابتلا به باکتری را کاهش داده و اندکی هم به طعم مطبوع محصول کمک کنداما معمولا در دمای سرخ کردن، نیترات به نیتریت تبدیل می‌شود نیتریت هم با آمین‌های ثانویه ترکیب شده و تولید نیتروزآمین می‌کند که ماده‌ای بسیار سرطان زاست. به این دلیل باید در مصرف مواد غذایی دارای نگهدارنده‌هایی از این دست، دقت بیشتری کرد.

 

حشره کش های آسیب زا

تصور عام بر این است که تنها نور آفتاب برای پوست افراد مضر است و سرطان زاست در حالیکه مواد آرسنیک دار نیز این قابلیت را دارند. موادی که در آن ترکیبات آرسنیک دار وجود داشته باشد در صورت تماس با پوست می‌توانند منجر به سرطان‌های پوستی شوند. شاید جالب باشد بدانید آرسنیک در جنگ جهانی دوم برای درمان سرطان استفاده می‌شده است. این ماده در آب، خاک و بستر سنگ‌ها یافت می‌شود و در صنعت نیز برای ساخت چوب حشره کش، شیشه، آلیاز‌ها به کاربرد می‌رود. آرسنیک در آب آشامیدنی هم وجود دارد که میزان استاندارد آن ۵۰ در یک بیلیونیوم است. آرسنیک شبه فلز خاکستری نقره‌ای رنگی است که به صورت معدنی و در آب وجود دارد. در مناطقی که فرسایش خاک بسیار است میزان آرسنیک موجود در هوا زیاد‌تر از حد معمول است و بدین ترتیب مردم این مناطق بیشتر در معرض ابتلا به سرطان‌های پوست، ریه، مجای ادراری، سرطان کلیه قرا دارند.

 

زیبایی به چه قیمت؟

ایران بعد از عربستان دومین مصرف کننده لوازم آرایش است. بنابراین مواد آرایشی بسیار در ابتلا به بیماری سرطان دخیل است. بر این اساس نمی‌توانیم عنوان کنیم که مواد آرایشی خوب و یا بد داریم. زیرا مواد آرایشی مانند دخانیات است یعنی سیگار و قلیان از هر نوعش زیان‌آور است. بنابراین مواد آرایشی وقتی به پوست زده می‌شود یک اتفاق فیزیولوژی را به هم می‌ریزد و زیان‌آور است کما اینکه آرایش کردن خوب است و اسلام نیز به آن تاکید دارد و نباید زیبایی را از جامعه حذف کنیم. بلکه مواد آرایشی خوب نیست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ