خطرات سنگ کیسه صفرا را جدی بگیرید

atoosamirzavandi
خطرات سنگ کیسه صفرا را جدی بگیرید و با علائم آن آشنا شوید تا در هنگام مواجه شدن با درد سریعتر علت را تشخیص دهید. این مقاله شما را با عوارض و علائم سنگ کیسه صفرا آشنا خواهد کرد.

سنگ کیسه صفرا ممکن است به سرعت اعلام خطری نکند و فرد پس از مدتی که به این عارضه مبتلا شده است با بروز علائم و درد متوجه شود. خطرات سنگ کیسه صفرا را جدی بگیرید و به سرعت برای درمان آن اقدام کنید. در این مقاله با عوارض و خطرات ناشی از سنگ کیسه صفرا بیشتر آشنا خواهید شد.

عوارض و خطرات دراز مدت سنگ کیسه صفرا

مسدود شدن مجرای عبور صفرا ممکن است به التهاب و عفونت کیسه صفرا منجر شود که به‌عنوان «کوله سیستیت حاد» شناخته می‌شود.

خطر ابتلا به کوله سیستیت حاد به‌واسطه‌ی سنگ‌های صفراوی علامت‌دار، ۱ تا ۳ درصد است.

علائم مرتبط با کوله سیستیت حاد عبارتند از:

    درد شدید در بالای شکم یا سمت راست و وسط پشت؛
    تب؛
    لرز؛
    کاهش اشتها؛
    تهوع و استفراغ.

اگر این علائم، بیش از ۱ تا ۲ ساعت طول کشیدند، مراجعه به پزشک ضروری است.

سنگ‌های صفراوی درمان‌نشده ممکن است عوارض زیر را در پی داشته باشند:

    یرقان (زردی پوست یا چشم‌ها)؛
    کوله سیستیت؛
    کلانژیت (التهاب مجرای صفراوی)؛
    سپسیس (عفونت خون)؛
    التهاب لوزالمعده؛
    سرطان کیسه صفرا.

درمان طبیعی و داروهای خانگی سنگ کیسه صفرا

کسانی که سنگ‌های صفراوی دارند اما هیچ علائمی ندارند، می‌توانند تغییرات خاصی در سبک زندگی‌‌شان ایجاد کنند. مثلا:

    حفظ وزن ایده‌آل؛
    اجتناب از کاهش وزن سریع؛
    پیروی از یک رژیم غذایی ضدالتهاب؛
    ورزش منظم؛
    مصرف مکمل‌های تأییدشده طبق دستور پزشک‌.

برخی از مکمل های غذایی که می‌توانید مصرف کنید، عبارتند از: ویتامین C، آهن و لسیتین. در یک بررسی مشخص شد ویتامین C و لسیتین می‌توانند احتمال ابتلا به سنگ‌های صفراوی را کاهش بدهند. درمورد دُز مناسب این مکمل‌ها، با پزشک‌تان صحبت کنید.

برخی از مردم تصور می‌کنند پاکسازی کیسه صفرا با روزه گرفتن و سپس مصرف روغن زیتون و آبلیمو، به دفع سنگ‌های صفرا کمک می‌کند. هیچ شواهدی مبنی بر مؤثر بودن این روش وجود ندارد و حتی ممکن است باعث شود سنگ‌های صفراوی در مجرای صفرا گیر کنند.

چه کنیم تا دچار سنگ کیسه صفرا نشویم

 دکتر غروبی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه اقداماتی می تواند باعث کاهش ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا شود گفت: راه های کاملا مطمئنی برای پیشگیری ازایجاد سنگ کیسه صفرا وجود ندارد ولی توجه به عوامل خطر می تواند موجب کاهش علائم بالینی مربوط به آن شود که از جمله آن می توان به مصرف میزان متعادلی از چربی ،مصرف روزانه روغن زیتون مصرف متعادل مواد غذایی حاوی لستین مانند تخم مرغ، شیر، بادام زمینی، مصرف گوشت سفید، مصرف مایعات و دانه های گیاهی و مواد غذایی حاوی فیبر اشاره کرد.

سنگ کیسه صفرا چه زمانی به جراحی نیاز دارد

دکتر غروبی در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه چه زمانی برای درمان این بیماری نیاز به انجام عمل جراحی است گفت:درمان سنگ های صفرای علامت دار که در ابتدا به آن اشاره شد فقط جراحی و برداشتن سنگ همراه با خود کیسه صفرا است.

وی ادامه داد: برداشتن کیسه صفرا عارضه ی خاصی ندارد و  بعد از برداشیتن کیسه صفرا صفرای مازاد به جای انبار شدن در کیسه صفرا مستقیما به داخل روده ریخته می شود که این اقدام  گاهی بعد از عمل تا مدتی بیمار را دچار اسهال می کند که این مشکل نیز موقتی است و بهبود می یابد.
وی در مورد درمان های دارویی در این بیماری گفت: درمان دارویی به علت امکان عود مجدد سنگ، معمولا توصیه نمی شود. ولی در مورد افرادی که تحمل بی هوشی و عمل جراحی را نداشته باشند، می توان از درمان های دارویی استفاده کرد
منبع الو دکتر
پاکسازی کیسه صفرا با روش های گیاهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ