تاکید دوباره بر سلامت آب شهر تهران

غزاله ذوالفقاری
آیا واقعا آب ۸ منطقه تهران آلوده است؟!

پس از آنکه رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران به استناد نمونه‌برداری از مناطق مختلف تهران اعلام کرد آب ۸منطقه تهران آلوده بوده است، وزیر بهداشت از توقف بهره‌برداری از چاه‌هایی که آب آلوده داشته‌اند خبر داد.

هفته گذشته رحمت‌الله حافظی عضو شواری شهر تهران با اشاره به دیدارش با وزیر بهداشت و اینکه قرار شده اسناد آلودگی آب‌ها را در یک جلسه حضوری به وی تقدیم کند، گفت: وزیر بهداشت باید این اسناد را منتشر کند. البته ایجاد آرامش و دادن اطمینان خاطر به مردم از وظایف وزیر بهداشت است. ولی شورا نیز باید وظیفه نظارتی خود را اجرا کند.

او با تأکید بر اینکه پیش از این یک‌بار در شهریور‌ماه اعلام شد که آب آلودگی دارد و بعدا این موضوع تکذیب شد اعلام کرد که نظر اصلی را مسئولان اجرایی آب و فاضلاب باید اعلام کنند که مدعی هستند در بیش از 40نقطه رصد و پایش نیترات آب را انجام می‌دهند.

اما وزیر بهداشت در واکنش به این اظهارات و در پاسخ به این پرسش که آیا قبول دارید که 8منطقه از تهران دچار آلودگی آب هستند یا خیر؟ گفت: 3 الی 4 چاه بود که اعلام کردیم که میزان نیترات آن بالا بوده و آقای چیت‌چیان وزیر نیرو نیز دستور دادند که بهره‌برداری از این چاه‌ها متوقف شود.

تأیید تلویحی آلودگی بخشی از آب تهران از سوی وزیر بهداشت در حالی است که این موضوع از چند‌ماه قبل محل اختلاف کارشناسان است.

در آخرین اظهارنظر اما دکتر هاشمی ضمن تأیید پایان بهره‌برداری چند چاه به‌دلیل بالا بودن میزان نیترات در آب آنها، گفت:بنده از آقای حافظی تشکر می‌کنم، اما همانطور که قبلاً نیز گفته‌ام، آب تهران مشکلی ندارد. اگر ایشان در رابطه با موضوع آلودگی آب مطالبی دارند، بهتر است این موضوعات را با وزیر نیرو و به‌صورت حضوری ارائه کند و مدارک لازم را به وی نشان بدهد.

وزیر بهداشت اما وجود مشکلاتی در آب تهران را مخفی نکرد و گفت: قبل از نزولات آسمانی این مشکلات وجود داشت و خدا کمک کرد و آب سدها افزایش یافت که مشکلات نیز برطرف شد. برخی از چاه‌ها اشکالاتی داشت و آمارشان را به وزارت نیرو دادیم و این وزارتخانه نیز در این زمینه مسئول است، ضمن اینکه وزارت نیرو مجهز به آزمایشگاه‌های خوبی در این زمینه است که بیش از 750آزمایشگاه در این زمینه دارد، ضمن اینکه افراد مجربی نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه حوزه بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت نیرو 2تریبون اصلی هستند که در این خصوص می‌توانند اظهارنظر کنند، گفت: هیچ دلیلی ندارد اگر اشکالی وجود دارد از مردم مخفی شود. من در یازدهمین اجلاس شورای‌عالی استان‌ها نیز اعلام نگرانی کردم و با توجه به اینکه سفره‌های زیرزمینی در حال برداشت هستند، در برخی از مناطق کشور خشکسالی است و درخصوص میزان نیترات مطالبی را مطرح کردم.

(منبع: همشهری آنلاین)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ