علائم ورم لثه در سگ ها چیست و چگونه میتوان آن را درمان کرد؟

alikarimi55
ورم لثه در سگ ها، التهاب لثه و مرحله اولیه ی بیماری لثه به نام پریودنتال می باشد. این بیماری در سگ ها بسیار شایع است و قابل درمان می باشد. اگرچه، اگر درمان نشود، ممکن است به بیماری پریودنتال پیشرفته تبدیل شود که می تواند منجر به شل شدن دندان ها و در نهایت […]

ورم لثه در سگ ها، التهاب لثه و مرحله اولیه ی بیماری لثه به نام پریودنتال می باشد. این بیماری در سگ ها بسیار شایع است و قابل درمان می باشد. اگرچه، اگر درمان نشود، ممکن است به بیماری پریودنتال پیشرفته تبدیل شود که می تواند منجر به شل شدن دندان ها و در نهایت افتادن دندان ها شود. ورم لثه ناشی از باکتری هایی است که از تجمع ایجاد پلاک ها و تارتارها به وجود می آیند. التهاب لثه ممکن است شدیدتر و دردناکتر شود و لثه شروع به خونریزی کند. این بیماری در سگ ها توسط مسواک زدن منظم در خانه و تمیز کردن حرفه ای دندان ها، قابل پیشگیری است. مسواک زدن و تمیز نگه داشتن دندان ها در سگ ها درست همانند کاری است که انسان ها برای دندان هایشان می کنند. با این حال، بسیاری از صاحبان سگ، تا زمانی که لازم نباشد، به فکر سلامتی دندان های سگ هایشان نمی افتند. اگر نشانه های ورم لثه را در سگتان دیدید، از دامپزشک سگتان درباره ی درمان آن بپرسید و سؤال کنید که برای جلوگیری از دیگر بیماری های لثه باید چه بهداشت دهان و دندانی را رعایت کنید.

دراینجا، شما علائم، دلایل و درمان های ورم لثه در سگ ها را مطالعه می کنید.

علائم ورم لثه در سگ ها

علائم این بیماری در سگ ها، ابتدا با کمی التهاب شروع می شود، اما وقتی که بیماری لثه پیشرفت کرد، علادم ها شدیدتر و قابل تشخصی تر می شوند. اگر دامپزشک سگتان علائم ورم لثه را در سگتان مشاهده کند، ممکن است تمیز کردن حرفه ای دندان ها را توصیه کند و به شما بگوید که چگونه بهداشت دهان و دندان سگ را در خانه حفظ کنید.

در اینجا به برخی از متداول ترین علائم این بیماری در سگ ها اشاره شده است:

  • خطوط نازک و قرمز رنگ در امتداد دندان ها
  • تورم لثه
  • بوی بد دهان
  • ایجاد پلاک، مانند دندان های لکه دار مشاهده می شود.
  • ایجاد تارتار، مانند فضای آهکی شده بر روی دندان مشاهده می شود.
  • خونریزی لثه ها، مخصوصا در هنگام مسواک زدن
  • چرک و خون آبه در هنگام تماس با لثه
  • علائم درد در اطراف دهان
  • مشکل در غذا خوردن
  • عدم تمایل به غذا خوردن
  • آب دهن ریزی
  • شل شدن دندان ها
  • پسروی لثه

دلایل ورم لثه در سگ ها

علل اصلی این بیماری در سگ ها، رژیم غذایی ضعیف و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگرچه برخی از سگ ها که دارای دندان های انبوه هستند-مانند نژاد اسباب بازی- و سگ هایی که خودشان را تیمار می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به ورم لثه هستند. وقتی دندان ها و لثه های سگ به درستی مورد مراقبت قرار نگیرد، ذرات مواد غذایی و باکتری ها در سکاف بین دندان و لثه ها جمع می شوند و التهاب و سوزش را به وجود می آورند.

با افزایش تعداد باکتری، آن ها به دندان می چسبند و پلاک را تشکیل می دهند که باعث آهکی شدن دندان و به وجود آمدن تارتار می شود. هرچه این اتفاق بیشتر بیفتد، لثه ها از دندان دورتر می شوند و کیسه هایی را به وجود می آورند که در آن مواد غذایی و باکتری ها گرفتار می شوند. این اتفاق، بدون تمیز کردن مناسب ممکن است منجر به بیماری پریودنتال و افتادن دندان شود.

درمان های این بیماری در سگ ها

درمان این بیماری در سگ ها، با تمیز کردن حرفه ای دندان ها تا حدی که رسوبات تارتار برداشته شوند و دندان ها صیقل داده شوند، شروع می شود. این روند از چسبیدن باکتری به دندان ها در آینده جلوگیری می کند. سگ هایی که نیاز به تمیز کردن حرفه ای دارند، معمولا تحت عمل بیهوشی برای انجام این روند قرار می گیرند. در موارد شدیدتر ورم لثه، بخشی از بافت لثه ممکن است برداشته شود. اگر عفونت باکتریایی وجود داشته باشد، آنتی بیوتیک تجویز می شود.

دامپزشک یا دندانپزشک سگ شما برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های دیگر لثه ای، در مورد درمان در خانه به شما توصیه هایی می کنند. این توصیه ها شامل مسواک زدن و شستشوی منظم دندان ها می شود. دامپزشک براساس شرایط خاص سگتان، خمیر دندان، ژل یا فرمول خاصی را تجویز می کند. تمرین جویدن اسباب بازی های جویدنی به از بین بردن پلاک ها کمک می کند.

شما باید از دندان های سگ خود درست مانند دندان های خود مراقبت کنید، تا از بیماری لثه جلوگیری کنید. چگونه از دندان و لثه سگ خود مراقبت می کنید؟ آیا به مسواک زدن ادامه می دهید؟ در قسمت زیر، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.!!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ