حقایقی درباره پیری-قسمت دوم

مهرناز زاوه
با افزایش سن، لثه‌ها تضعیف شده و از تاج دندان فاصله می‌گیرند؛ این مسئله باعث می‌شود که دندان‌های شما بلندتر از قبل به نظر برسند.

در بخش نخست این مطلب شما را با حقایقی درباره پیری آشنا کردیم. در اینجا به نکات دیگری اشاره می‌کنیم.
۵-دندان‌ها بیش از اندازه برجسته می‌شوند
با افزایش سن، لثه‌ها تضعیف شده و از تاج دندان فاصله می‌گیرند؛ این مسئله باعث می‌شود که دندان‌های شما بلندتر از قبل به نظر برسند. طول دندان‌های جلویی به طور متوسط ۱۰ تا ۱۲ میلی‌متر است. افتادگی لثه‌ها و بیرون زدن ریشه باعث می‌شود که طول دندان‌ها به ۱۵ تا ۱۷ میلی‌متر برسد. همان طور که پوست ما الیاف کلاژن خود را از دست می‌دهد، از جرم بافت لثه نیز کاسته می‌شود. مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان بهترین اقدام پیشگیرانه جهت محافظت از بافت لثه می‌باشد. با این حال، مسواک زدن بیش از اندازه نیز می‌تواند به تحریک بافت اطراف لثه منجر شود.
۶-بروز خال و برجستگی رگ‌ها در پشت دست
دست‌های سالخورده با تمام خال‌ها و رگ‌های برجسته‌ای که دارند، زیبا به نظر می‌رسند، مخصوصا اگر به یک حلقه طلایی مزین باشند. این دست‌ها طوری جلوه می‌کنند که انگار مستحق زیباترین جواهرات هستند. اما اگر ترجیح می‌دهید دست‌هایتان مثل ایام جوانی نرم، گوشتی و عاری از لک و خال باشد، می‌توانید از محصولات ضد پیری که در بازار عرضه می‌شوند استفاده کنید. محصولات حاوی رتینوئید، مرطوب کننده‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) و کرم‌های ضد آفتاب بهترین گزینه‌های موجود هستند. اگر تمایلی به استفاده از کرم‌های ضد آفتاب ندارید، می‌توانید از لیزر برای رفع خال و لکه‌های پوستی استفاده کنید. رستیلان، کلاژن، اسکالپچر و تزریق چربی از جمله محصولات و متدهایی هستند که برای ترمم دست‌ها بکار گرفته می‌شوند. همچنین می‌توانید از روش‌های جوان‌سازی نیز جهت بازیابی شادابی و طراوت پوست کمک بگیرید.
۷-بینی و گوش‌ها به نظر بزرگ می‌شوند
شاید وقتی در آینه نگاه می‌کنید، با این احساس ناخوشایند روبرو شوید: گوش‌هایتان به نسبت دیروز بزرگ‌تر به نظر می‌رسند. شاید این مسئله چندان قابل توجه نباشد، اما قطعا رخ می‌دهد. بیشتر افراد در این مواقع خود را با دوستان و سایر آشنایان مقایسه می‌کنند تا از تغییرات ایجاد شده بر روی صورت‌شان اطمینان یابند. شاید در ابتدا تصور می‌کردید که خیالاتی شده‌اید، اما اینطور نیست. گوش‌ انسان در سن ۶ سالگی به ۹۰ درصد از رشد نهایی خود می‌رسد. بینی نیز تقریبا در دوران نوجوانی تکامل پیدا می‌کند. با این حال، این دو عضو مهم صورت با افزایش سن به طور مداوم تغییر شکل پیدا می‌کنند. نیل سادیک، استاد پوست از کالج پزشکی ویل در دانشگاه کورنل نیویورک در این باره می‌گوید: «یکی از نظریاتی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که بینی غدد سباسه زیادی دارد که پتانسیل رشد این عضو را افزایش می‌دهند». آلن ماتارازو، استاد جراحی پلاستیک در کالج پزشکی آلبرت انیشتین دانشگاه یشیوا در نیویورک معتقد است که تغییرات ساختاری (با تحلیل رفتن استخوان، پشتیبانی کمتری از پوست و غضروف صورت می‌گیرد) و نرم شدن بافت‌ها (پوست، چربی و عضلات) به تدریج باعث افتادگی بینی و گوش‌ها می‌شوند.
(منبع: webmd)

چرا پوست شما پیرتر از سن واقعی‌تان نشان می‌دهد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ