نکات ایمنی در سفر

faateme1366
فصل سفر است و هیچ چیز بیش از نکات ایمنی برایتان مهم نیست. در این مطلب مهمترین نکات ایمنی که باید رعایت کنید تا سفری بی خطر داشته باشید را به شما می گوییم.

 بیشتر از همیشه حواستان باشد

یکی از مهم ترین مواردی که مسافرت نوروزی شما را خراب می کند، ابتلا به بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا در طول سفر است. بنابراین هرطور که شده باید جلوی بروز این بیماری ها را که عمدتا هم منشا ویروسی دارند، بگیرید. ساده ترین راه، شستن مداوم دست ها و عدم تماس آنها با مخاط دهان و بینی است. البته همه ما شستن دست ها را از کودکی یاد می گیریم، اما بنا به دلایل مختلف این کار را بادقت انجام نمی دهیم و حتی با وجود آگاهی نسبت به اهمیت و ضرورت این کار، شستن دست ها را فراموش می کنیم. برای شستن دست ها حتما سراغ آب و صابون و مایع دستشویی (آب به تنهایی بی فایده است) بروید. هنگام شست و شو دست های تان را به مدت حداقل 20 تا 30 ثانیه به هم بمالید و شستن نواحی بین انگشتان و پشت دست ها و زیر ناخن ها را فراموش نکنید. در صورتی هم  که به آب و صابون دسترسی نداشتید، می توانید از ژل های ضدعفونی کننده بر پایه الکل استفاده کنید که همان کارایی را دارد. داروهای ضروری سفر مثل مسکن، قطره استریل چشمی، قرص ضد آلرژی، پماد سوختگی و… هم حتما همراه تان باشد.

قواعد رستوران گردی

بدون شک ظاهرا غذا، قیمت و طعم و ذائقه مصرف کننده از مهم ترین عوامل در انتخاب غذاها در رستوران ها هستند، ولی آیا توجه به اهمیت موارد در انتخاب غذا  کافی است؟ آیا وضعیت بهداشتی محل طبخ و ارائه این مواد غذایی اهمیت ندارد؟  اینکه این غذاها با چه مواد اولیه و چه  کیفیتی فراهم می شوند، مهم نیست؟ پیش از انتخاب رستوران باید همه جوانب را درنظر بگیرید. پیشنهاد ما این است که برای غذاخوردن در رستوران های بین جاده ای سراغ آنهایی بروید که شلوغ تر هستند. چون احتمال اینکه دچار مسمومیت شوید، به مراتب کمتر خواهد بود. برای انتخاب رستوران در شهرهای مختلف هم سراغ بهترین ها را از محلی ها بگیرید.

همه جا را به آتش نکشید!

مسافران و گردشگران از روشن کردن آتش در جنگل‌ها پرهیز کنندبا توجه به مساعد بودن هوا در ایام نوروز، ازدیاد بیش از حد مسافران و گردشگران و سفر به مناطق جنگلی احتمال وقوع حوادث ناشی از سهل انگاری و بی احتیاطی برخی از افراد وجود دارد لذا به مسافران عزیز توصیه می‌کنیم حتی الامکان از روشن کردن آتش برای پخت غذا و گرم شدن پرهیز کنند. در مواقع لزوم بعد از استفاده از آتش، از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید و درصورت وقوع هر نوع حوادث مشابه مراتب را بی‌درنگ به آتش‌نشانی یا مراکز امدادی، نیروی انتظامی، هلال احمر، بسیج، شوراهای اسلامی محلات و… اطلاع دهید.همچنین شما می‌توانید هنگام رخداد آتش‌سوزی در جنگل و یا پارک، چوب‌ها و برگ‌های خشک را از اطراف آتش جمع آوری کنیدو با ریختن خاک بر روی آتش سعی کنید از پیشروی جلوگیری کنید.

حتی آب خوردن

آب را فقط از منابع مطمئن تهیه و یا از آبهای بطری شده استفاده کنید. از مصرف آب‌های سطحی و چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری کنید و جوشاندن آب به مدت 5 دقیقه و یا استفاده از قرص‌های هالوژن طبق دستورالعمل سازنده هنگام مشکوک بودن به سلامت آب توصیه می‌شود.یخ را از مراکز مطمئن تهیه و از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شوند، خودداری کنید. برای حمل گوشت، مرغ و ماهی حتما از یخدان استفاده و دقت کنید مواد غذایی خام با پخته تماس نداشته باشد.

اگر می خواهید سوار هواپیما شوید

حتما شنیده اید که وقتی برخی ها با هواپیما سفر می کنند، دچار برخی مشکلات پروازی می شوند که آزاردهنده است. به همین دلیل توصیه می شود چند روز قبل از مسافرت، سیستم ایمنی خود را با مصرف موادغذایی مفید و ویتامین های مثل ویتامین C تقویت کنید. همچنین با مشورت پزشک، یک روز قبل از مسافرت های طولانی تا سه روز بعد از آن، آسپرین مصرف کنید، زیرا مشکل ترومبوز وریدهای عمقی با تشکیل لخته در عروق جزو مواردی است که در اثر بی تحرکی طولانی ایجاد می شود. همیشه سعی کنید یک بطری آب خنک و یک اسنک در کیف همراه خود داشت باشید. حتی وقتی مدت زمان پروازتان بسیار کوتاه است. از طرفی حداقل 24 ساعت قبل از پرواز از داروهای ضداحتقال برای پیشگیری از بروز مشکلات بینی و گوش استفاده کنید. این داروها به حفظ سلامت و عدم احتقان سینوس ها و گوش ها کمک می کنند. هنگام سوارشدن به هواپیما هم آدامس بجوید. این کار باعث مساوی شدن فشار هوا در گوش میانی شما می شود و از گرفتن گوش پیشگیری می کند.

جای مناسب انتخاب کنید

اگر قصد اقامت در هتلی ارزان قیمت و مناسب دارید، می توانید سراغ هتل آپارتمان ها بروید. باید توجه داشته باشید که این هتل ها مکان هایی هستند که در آنها برای مدت کوتاهی از مهمان پذیرایی می شود و همه امکانات هتل های پرستاره را ندارند. اگر هم قصد کرایه کردن اقامتگاه های غیر از هتل را دارید، می باید ملحفه و روبالشی های تمیز حتما همراه تان باشد که دچار مشکلات پوستی و حساسیت و حتی بیماری ها عفونی مسری نشوید. همچنین اتاقی را انتخاب کنید که کمتر آلرژی زا باشد. به عنوان مثال اتاق های موکت دار یا فرش هایی با پرزهای فراوان، تخت هایی با پتوهای پرزدار، پرده های ضخیم و… ممکن است مشکل آفرین باشند؛ به ویژه برای بچه ها، سالمندان و افرادی که زمینه آلرژی های پوستی و تنفسی دارند.

چگونه با حیوان خانگی خود سفر کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ