هفته سی و سوم بارداری در یک نگاه

alikarimi55
در مورد هفته سی و سوم بارداری چه می دانید؟ آیا می دانید در این هفته چه برنامه غذایی باید داشته باشید؟ در این مقاله به بررسی تغییرات بدنی شما و جنینتان پرداخته و راهنمایی های لازم را ارائه می دهیم. جنین در هفته سی و سوم بارداری انعطاف پذیری استخوان ها استخوان های موجود […]

در مورد هفته سی و سوم بارداری چه می دانید؟ آیا می دانید در این هفته چه برنامه غذایی باید داشته باشید؟ در این مقاله به بررسی تغییرات بدنی شما و جنینتان پرداخته و راهنمایی های لازم را ارائه می دهیم.

جنین در هفته سی و سوم بارداری

انعطاف پذیری استخوان ها

استخوان های موجود در جمجمه جنین انعطاف پذیر هستند که همین موضوع امکان خروج او از مجرای تولد را آسان تر می کند.

کودک تشنه

جنین به صورت روزانه مقداری مایع آمنیوتیک می نوشد. همین باعث می شود که سیستم گوارشی او برای زمان تولد آماده باشد.

اضافه کردن وزن

در این مرحله جنین به سرعت در حال افزایش وزن است و هر هفته نیم پوند وزن اضافه می کند. تا زمان تولد هم وزن او دو برابر خواهد شد.

ضربات جنین شدیدتر خواهند شد

ممکن است که تا هفته سی و سوم بارداری، طول جنین چیزی حدود ۱۶ تا ۱۷ اینچ باشد و در این هفته کودک ۱ اینچ دیگر هم افزایش طول خواهد داشت (هر اینچ برابر با ۲٫۵۴ سانتی متر است). وزن جنین نیز چیزی حدود 4 و ¼ پوند است که در این هفته چیزی حدود نیم پوند اضافه وزن خواهد داشت. ۱ پوند معادل 0.4536 کیلوگرم است. در هفته سی و سوم بارداری با رشد جنین در رحم تان، مایع آمنیوتیک افزایش میابد. در این شرایط، وزن جنین از میزان مایع بیشتر خواهد شد به همین دلیل است که ضربات او شدیدتر خواهند شد.

جنین شب را از روز تشخیص می دهد

اگر می توانستید درون رحم را ببینید‌، مشاهده می کردید که جنین بیشتر و بیشتر شبیه یک کودک عمل می کند و در طول خواب چشم هایش را می بندد و هنگام بیداری چشم هایش را باز می کند. از آن جایی که دیواره های رحم در حال نازک تر شدن هستند، نور بیشتری به درون رحم نفوذ می کند و به جنین کمک می کند که بین شب و روز تمایز قائل شود.

سیستم ایمنی جنین در حال پیشرفت است

خبر خوب! فرزندتان هم اکنون به مرحله مهمی رسیده است. سیستم ایمنی او در حال رشد و پیشرفت است. از آن جایی که سیستم ایمنی بدن جنین در حال رشد است، پادتن ها از شما به فرزندتان منتقل می شوند. همین باعث می شود هنگامی که جنین از رحم خارج شد بتواند در مقابل انواع مختلفی از میکروب ها مقاومت کند.

هفته سی و سوم بارداری ماه چندم است؟

اگر در هفته سی و سوم بارداری هستید، در ماه ۸ بارداری هستید. این به این معناست که تنها ۱ ماه مانده است.

بی خوابی در هفته سی و سوم بارداری

با تغییرات هورمونی، گرفتگی عضلات پا، سوزش معده و بزرگ شدن شکم تعجبی ندارد که خواب تان به مشکل بر بخورد. بی خوابی در سه ماه سوم بارداری از هر ۴ زن باردار ۳ نفر را درگیر می کند. علاوه بر این ممکن است که در این دوره درباره زایمان پیش رو مضطرب باشید و تمام شب به کارهایی که باید قبل از تولد فرزندتان انجام دهید فکر کنید. در هفته سی و سوم بارداری، بدن به استراحت نیاز دارد پس به یاد داشته باشید که نگرانی و فکر کردن هیچ کمکی به شما نمی کند.

تمام سعی تان را بکنید که قبل از خواب و هنگام خواب راحت باشید. قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید، یک فنجان شیر داغ بنوشید و ورزش نکنید. نزدیک رفتن به رختخواب خیلی پرخوری نکنید. از همسرتان بخواهید که شما را ماساژ دهد. اگر باز هم خواب تان نبرد، یک کتاب بخوانید یا به یک موسیقی آرامش بخش گوش بدهید تا خواب تان ببرد. بهتر است که به نیمه پر لیوان نگاه کنید؛ بی خوابی بارداری نوعی تمرین برای شب های بی خوابی بعد از تولد نوزاد است.

اسیدهای چرب امگا۳ در هفته سی و سوم بارداری

مطالعات نشان داده اند مادران بارداری که برنامه غذایی شان حاوی اسیدهای چرب امگا۳ است، نوزادانی با رشد سریع تر خواهند داشت. اسیدهای چرب امگا۳ بیشتر در روغن ماهی پیدا می شود. اسیدهای چرب امگا۳ برای رشد مغز و بینایی جنین ضروری هستند و بیشتر جذب این اسیدهای چرب در سه ماه آخر بارداری اتفاق می افتد. مصرف DHA به پیشگیری از زایمان زودرس و مقابله با افسردگی پس از زایمان کمک می کند. تا حالا شنیده اید که مصرف ماهی می تواند برای زنان باردار خطرناک باشد؟

سازمان غذا و دارو مصرف میزان ۸ تا ۱۲ اونس (یا حدود ۲ تا ۳ وعده) ماهی پخته شده را برای یک هفته پیشنهاد داده است. باید از ماهی هایی استفاده کنید که جیوه کمتری دارند. این ماهی ها شامل میگو، تیلاپیا، سالمون، فلاندر یا کفشک، زغال ماهی یا پولاک و گربه ماهی هستند. از مصرف اره ماهی و کوسه بپرهیزید چون جیوه زیادی دارند. از ماهی بدتان می آید؟ می توانید از سایر مواد غذایی و مکمل های جایگزین استفاده کنید. قبل از خریدن مکمل و خرید تخم مرغ های حاوی اسیدهای چرب امگا۳، با پزشک تان مشورت کنید.

علائم بارداری در هفته سی و سوم بارداری

حرکت جنین

می توانید دوبار در روز (صبح و عصر) حرکت جنین را بررسی کنید. به ساعت نگاه کنید و هر جنبش، چرخیدن، ضربه و لرزش را بشمارید. اگر تا انتهای ساعت هیچ حرکتی را احساس نکردید، یک میان وعده یا آبمیوه مصرف کنید، دراز بکشید و منتظر حرکات فرزندتان باشید. چون ممکن است که جنین برای حرکت به انرژی نیاز داشته باشد.

رگ های واریسی

اکثرا این رگ های واریسی جزئی نیستند و گاهی می توانند خیلی دردناک باشند. اما اگر نگران خطرناک شدن این رگ های واریسی هستید استراحت کنید و به پزشک مراجعه کنید. خبر خوب؟ اگر قبل از بارداری این رگ های واریسی را نداشته اید بعد از زایمان از بین خواهند رفت.

درد رباط گرد در هفته سی و سوم بارداری

اگر هنگام تغییر موقعیت یا ناگهان بلند شدن دل درد می گیرید از درد رباط گرد رنج می برید. از آن جایی که این درد گاهی به سراغ تان می آید و تب، لرز یا خونریزی ندارید نیازی نیست نگران آن باشید. استراحت کردن می تواند کمک کند.

تغییرات ناخن ها

هورمون های بارداری می توانند رشد ناخن ها را تسریع ببخشند اما می توانند سبب شکنندگی آن ها هم شوند. اگر ناخن هایتان شکننده اند، با گنجاندن موز، آووکادو، مغزیجات و غلات سبوس دار در وعده های غذایی تان دریافت بیوتین را بالا ببرید.

تنگی نفس

شکم در حال رشدتان می تواند هر چیزی از جمله ریه ها را از سر راه خود کنار بزند و سبب شود که ریه ها نتوانند به طور کامل منبسط شوند. این اختلال بیشتر از این که برای فرزندتان سخت باشد برای شما دشوار است، چون جنین اکسیژن مورد نیازش را از جفت دریافت می کند. چه کاری می توانید انجام دهید؟ تا حدی که می توانید صاف بایستید تا ریه هایتان فضای بیشتری داشته باشند.

عدم تعادل در هفته سی و سوم بارداری

بزرگ تر شدن شکم به معنای تغییر در مرکز گرانش است و سبب عدم تعادل و به اصطلاح دست و پا چلفتی شدن می شود. چه کاری می توان انجام داد؟ آرام باشید، اوضاع را سخت نگیرید. عجله می تواند این حالت را تشدید کند.

تغییرات مغز

تغییرات در مغز به جنسیت فرزندتان بستگی دارد. عجیب اما واقعی: آیا می دانستید زنان بارداری که فرزند دختر دارند فراموشکارتر از زنان بارداری هستند که فرزندشان پسر است؟

انقباضات براکستون هیکس

این انقباضات تمرینی، برای زنانی که باردارند اتفاق می افتند. از کجا می فهمید که این انقباضات نشان دهنده زایمان نیستند؟ حتی برای شدیدترین این انقباضات، تغییر حالت از نشسته به دراز کشیده یا قدم زدن سبب ناپدید شدن آن ها می شود.

نکاتی برای هفته سی و سوم بارداری

در کلاس شیردهی شرکت کنید

آیا شما هم جزو آن ۸۳% مادرانی هستید که بعد از تولد، شیردهی را امتحان می کنند؟ هفته سی و سوم بارداری یکی از بهترین زمان ها برای شرکت در کلاس شیردهی یا مشاهده ویدئوهای آموزشی است.

کلسیم بیشتری دریافت کنید

اگر با خوردن شیر مزه بدی در دهان تان حس می کنید، راه های زیادی وجود دارند که می توانید کلسیم را وارد برنامه غذایی خود کنید. می توانید شیر را در اسموتی یا سوپ مخلوط کنید، یا از سایر لبنیات استفاده کنید. بسیاری از فرآورده های لبنی (خصوصا ماست) حاوی میزان کلسیم یکسانی با شیر هستند.

می توانید با مصرف پرتقال، گریپ فروت، سیب، کران بری، سایر میوه ها، شیر سویای غنی از کلسیم و پنیر کلسیم دریافت کنید. این را به خاطر داشته باشید که حذف شیر نه تنها به معنای از دست دادن کلسیم بلکه به معنای عدم دریافت ویتامین D به میزان کافی است. ماست و پنیر منبع خوبی از کلسیم هستند اما ویتامین D ندارند. خوشبختانه دریافت ویتامین D به سادگی قرار گرفتن در معرض نور آفتاب برای چند دقیقه است. بدن ویتامین D را در پاسخ به نور آفتاب تولید می کند. اگر از شیر سویا استفاده می کنید دنبال راهی برای دریافت ویتامین D هم باشید.

تمرین های سبک در هفته سی و سوم بارداری

بله درست است که بدنسازی توان ماهیچه ها را افزایش می دهد و مانع از دست دادن استخوان ها می شود اما در طول بارداری نباید ورزش های سنگین انجام دهید. برداشتن وزنه های سنگین سبب افزایش فشار روی بدن و تحت تاثیر قرار دادن جریان خون به رحم می شود. بهترین راه انجام ورزش های سبک است. بعد از زایمان می توانید به آرامی ورزش های سنگین تری را انجام دهید.

نامه ای به فرزندتان بنویسید

مسلم است که امیدها و آرزوهای زیادی برای فرزند در راهتان دارید و هر کدام از آن ها ارزش به یاد آوردن و به اشتراک گذاشتن را دارند. قبل از فراموش کردن این آرزوها، آن ها را در قالب نامه برای فرزندتان بنویسید. بامزه به نظر می رسد که برای یک جنین و کسی که تا به حال او را ندیده اید نامه بنویسید.

هر آن چه که قلب تان می گوید را در این نامه بنویسید. با تصور کردن فرزندتان شروع کنید و هر آن چه که می بینید را روی کاغذ بیاورید. به فرزندتان بگویید که چه حسی درباره بارداری دارید و این که بارداری چگونه بدن و دنیایتان را تغییر داده است. درباره غذاهایی که در بارداری به آن ها تمایل زیادی دارید (مثلا پنیر‌، ژله انگور و ساندویچ) حرف بزنید.

به فرزندتان بگویید که چگونه اسم او را انتخاب کردید، اولین عکس العملتان هنگامی که فهمیدید باردارید یا اولین ضربه های او را حس کردید و پس از فهمیدن جنسیت او چه بود. هر آن چه که می خواهید در آینده با هم تجربه کنید را تصور کنید. خودتان را در حال هل دادن تاب در پارک یا فوتبال بازی با او تصور می کنید؟ به علاوه آینده فرزندتان را تصور کنید. نامه شما به فرزندتان یکی از ارزشمند ترین دارایی های شما و فرزندتان خواهد بود.

از دل درد پیشگیری کنید

اگر بدن تان در تولید لاکتاز کافی (آنزیمی که لاکتوز شیر را تجزیه می کند) مشکل دارد؛ با مصرف لبنیات دچار گرفتگی عضلات، گاز معده، نفخ و اسهال خواهید شد. می توانید شیر بدون لاکتوز بخرید یا هنگام مصرف لبنیات از قرص های حاوی لاکتاز استفاده کنید. برای دریافت کلسیم کافی بدون احساس دل درد، می توانید از این مواد غذایی استفاده کنید: پنیر چدار، پنیر پارمسان و پنیر سوئیسی؛ چون در حین فرآوری شدن بیش از نیمی از لاکتوز خود را از دست می دهند.

باکتری های مفید ماست به تجزیه لاکتوز کمک می کنند. اگر بدن تان قادر به تولید لاکتاز کافی نیستید می توانید لبنیات کمتری مصرف کنید. مثلا می توانید تنها یک فنجان شیر بنوشید یا یک لایه نازک پنیر مصرف کنید. اگر لاکتوز با سایر مواد غذایی (به خصوص مواد غذایی حاوی فیبر) مصرف شود، هضم آن آسان تر خواهد بود. پس شیر را با سایر مواد غذایی استفاده کنید.

با ورم مقابله کنید

۱- پاهای خود را بالا نگه دارید:

در این شرایط به بالا نگه داشتن پاهایتان نیاز دارید و در هر زمانی که می توانید این کار را انجام دهید. هر زمان که می توانید روی پهلوی چپ دراز بکشید، این کار به کاهش فشار از روی رگ های خونی و کاهش ورم کمک می کند.

۲- پاهای خود را در آب نگه دارید:

آب به خنک نگه داشتن فرد و مقابله با ورم کمک زیادی می کند. آیا نمی توانید به استخر بروید؟ هر تمرینی حتی بلند شدن از پشت میز و قرار دادن پاها در تشت آب به کاهش ورم کمک می کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ