۱۱ نکته برای جلوگیری از یبوست در سفر-قسمت اول

مهرناز زاوه
اکثر افراد به روش‌های پیشگیری از اسهال حین سفر توجه دارند، چون نمی‌خواهند در طول مسافرت ناخوش باشند. اما آنچه اغلب نادیده گرفته می‌شود، مشکلی شایع به نام یبوست است که خیلی‌ها را حین سفر درگیر می‌کند.

اکثر افراد به روش‌های پیشگیری از اسهال حین سفر توجه دارند، چون نمی‌خواهند در طول مسافرت ناخوش باشند. اما آنچه اغلب نادیده گرفته می‌شود، مشکلی شایع به نام یبوست است که خیلی‌ها را حین سفر درگیر می‌کند. در این مطلب، به معرفی اقداماتی می‌پردازیم که می‌توانید با انجام آنها از ابتلا به یبوست حین سفر در امان بمانید.
یبوست معمولا به وضعیتی اشاره دارد که در آن ۳ بار یا کمتر در هفته اجابت مزاج کنید. این عارضه می‌تواند با مدفوع کوچک، سفت و دشوار نیز همراه باشد. کسانی که از یبوست رنج می‌برند، معمولا برای اجابت مزاج فشار زیادی متحمل می‌شوند. اگر به یبوست خود رسیدگی نکنید، ممکن است حین سفر با مشکل مواجه شوید.
چرا سفر باعث یبوست می‌شود؟
عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است سرعت عملکرد دستگاه گوارش شما را دچار تغییر کند و باعث یبوست شود. این عوامل عبارتند از:
تغییر روال عادی روزانه
تغییر مقدار و زمان صرف وعده‌های غذا
تغییر ساعت داخلی بدن
عدم هیدراتاسیون کافی
تغییر غذاهایی که ‌می‌خورید
افزایش زمان صرف غذا
تاثیرپذیری دستگاه گوارش از فشار و استرس سفر
عدم اجابت مزاج به موقع به دلیل عدم دسترسی به سرویس بهداشتی
تغییر عملکرد بدن به دلیل تغییر منطقه زمانی
در ادامه به معرفی اقداماتی می‌پردازیم که کمک می‌کنند عملکرد سیستم گوارش خود را کنترل کرده و از بروز یبوست حین سفر جلوگیری کنید:
۱. یک عالم آب بنوشید
یکی از بزرگ‌ترین عوامل مرتبط با یبوست از دست دادن آب بدن است. اگر آب کافی ننوشیم، بدن مایعات مورد نیاز خود را از آبی که داخل مدفوع و روده‌ها جریان دارد تامین می‌کند. در این صورت، امکان اجابت مزاج سخت‌تر می‌شود. چون در نبود آب، مدفوع سفت شده و به سختی دفع می‌شود. بنابراین باید حین سفر به اندازه کافی آب و مایعات بنوشید. سعی کنید زیاد نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل قهوه، چای و نوشابه مصرف نکنید، چون آب بدن‌تان را می‌گیرند. شیر هم به عنوان یک نوشیدنی یبوست‌آور شناخته می‌شود. بهترین انتخاب آب معمولی و آب‌میوه است. به خاطر داشته باشید که هنگام مسافرت حتما از آب معدنی استفاده کنید تا دچار اسهال نشوید.
۲. به بدن‌تان گوش دهید
اگر بدن‌تان به شما می‌گوید باید اجابت مزاج کنید، سریعا به دستشویی رفته و کارتان را بکنید. نادیده گرفتن نیاز بدن به اجابت مزاج می‌تواند باعث یبوست شود، چون مدفوع برای یک مدت طولانی درون مقعد می‌ماند. برخی افراد با اجابت مزاج در سرویس‌های بهداشتی عمومی مشکل دارند. با این حال، وقتی در سفر هستید، نمی‌توانید منتظر بمانید که به یک هتل لوکس رفته و سپس اجابت مزاج کنید.
۳. سعی کنید طبق برنامه عمل کنید
هیچ شواهدی دال بر وجود یک ریتم بیولوژیکی در بدن انسان وجود ندارد؛ اما بدن انسان یک ساعت درونی دارد که بر عواملی مثل زمان گرسنگی، خواب و اجابت مزاج اثر می‌گذارد. رعایت این ساعت کمک می‌کند وقتی در خانه هستید، به راحتی اجابت مزاج کنید. سعی کنید زمان صرف وعده‌های غذایی خود را بر اساس همان ساعت همیشگی تنظیم کنید تا دستگاه گوارش بدن‌تان نیز طبق برنامه عمل کند.
۴. برای هر وعده غذایی وقت بگذارید
یکی از مسائلی که در طول سفر خیلی اتفاق می‌افتد، این است که اغلب برای غذا خوردن عجله داریم. مشکلی که وجود دارد این است که سیستم گوارش بدن به میان‌وعده‌ها و تنقلات به عنوان یک وعده غذایی کامل نمی‌نگرد. وعده‌های غذایی بزرگ‌تر موجب تحریک انقباضات روده شده و اجابت مزاج را برای شما آسان‌تر می‌کنند. بنابراین هر وقت که توانستید، بنشینید و با فرصت غذا بخورید و از وعده غذایی‌تان لذت ببرید.
۵. یک صبحانه خوب و مفصل بخورید
اکثر افراد صبح زود اجابت مزاج می‌کنند. شما می‌توانید با خوردن یک صبحانه کامل از این فرصت استفاده کنید. به مصرف غذاهایی که چربی سالم دارند بیشتر توجه کنید. وعده‌های غذایی بزرگ و پرچرب باعث آزاد شدن هورمون‌های خاصی در بدن می‌شوند که اجابت مزاج را برای‌تان آسان‌تر خواهد کرد. تجربه یک اجابت مزاج رضایت‌بخش در اول صبح کمک می‌کند که از ادامه روز خود بیشتر لذت ببرید.
منبع: webmd 

قسمت اول را اینجا بخوانید

نوشیدنی فوق‌العاده ساده برای درمان یبوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ