چرا افراد مبتلا به دیابت نوع دوم باید آجیل بخورند؟

atoosamirzavandi
علت این که چرا آجیل ها برای بیماری های قلبی و قلب مفید هستند به تاثیر مثبت آن ها بر فشار خون، سوخت چربی های موجود در رژیم غذایی، سطح قند خون، التهاب موجود در بدن و تاثیر آن در رگ های خونی مربوط خواهد شد.

اگر مبتلا به دیابت نوع دوم می باشید، برای 5 روز در هفته آجیل مصرف کنید، برای طولانی مدت ورزش کنید و مدام قند خون خود را اندازه گیری کنید.

با خوردن آجیل برای 5 روز در هفته می توانید ریسک ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را 17 درصد کاهش دهید.

افزون بر این، افرادی که مبتلا به دیابت نوع دوم هستند و از آجیل ها استفاده می کنند ریسک مرگ به دلیل بیماری های قلبی در آن ها 34 درصد، مرگ به دلیل مشکلات عروقی 20 درصد و 31 درصد مرگ زودرس را در آن ها کاهش خواهد داد.

مصرف آجیل ها حتی برای کمتر از 5 روز در هفته نیز مفید می باشد.

مصرف آجیل ها برای بدن بسیار مفید است آجیل هایی از جمله بادام، گردو، بلوط، فندوق، پسته.

لازم است یادآوری کنیم که بادام زمینی یک آجیل محسوب نمی شود اما جز حبوبات است. اما استفاده از بادام زمینی نیز مزایای زیادی برای بدن خواهد داشت.

چرا قلب به آجیل علاقه دارد؟

علت این که چرا آجیل ها برای بیماری های قلبی و قلب مفید هستند به تاثیر مثبت آن ها بر فشار خون، سوخت چربی های موجود در رژیم غذایی، سطح قند خون، التهاب موجود در بدن و تاثیر آن در رگ های خونی مربوط خواهد شد.

کاهش ریسک ابتلا به بیماری های بیان شده موجب کاهش ریسک ابتلا به سندروم متابولیک خواهد شد.

سندروم متابولیک با 5 عامل خطرناک خود را نشان خواهد داد که موجب ایجاد بیماری های قلبی، دیابت نوع دوم و حملات قلبی خواهد شد.

5 عامل خطرناک عبارتند از:

  • افزایش فشار خون ( بیشتر از 85/130 میلی متر جیوه ).
  • افزایش سطح قند خون
  • افزایش چربی اطراف شکم
  • افزایش تری گلیسیرید
  • کاهش سطح کلسترول خوب خون

توجه داشته باشید که افراد مبتلا به دیابت نوع دوم ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و سکته در آن ها بیشتر  خواهد بود. کاهش ریسک ابتلا به سندروم متابولیک موجب کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی خواهد شد.

سندروم متابولیک از راه افزایش تری گلیسیرید خون، کلسترول خون، فشار خون و قند خون مشخص خواهد شد.

اگر دکتر به شما ورزش منظم، قطع مصرف سیگار و کاهش وزن را توصیه کرده است مصرف روزانه آجیل ها به شما کمک خواهد کرد.

آجیل ها موجب کاهش التهاب بیماری های قلبی و دیابت خواهند شد.  همچنین آجیل ها موجب افزایش لیپوپروتئین خواهد شد. لیپوپروتئین از قلب حفاظت خواهد کرد.

لیپوپروتئین ترکیبی از کلسترول، تری گلیسیرید و پروتئین می باشد.

لیپوپروتئین نقش مهمی در جذب و انتقال چربی های موجود در رژیم غذایی از طریق روده کوچک بازی خواهد کرد. آن ها کلسترول و تری گلیسیرید را از کبد به دیگر قسمت های بدن انتقال خواهند داد.

برخلاف نگرانی های موجود در مورد تری گلیسیرید و کلسترول، اما ممکن است که مقداری از آن ها برای تولید هورمون های خاصی نیاز باشند. کلسترول به عنوان یک ماده اصلی برای تولید بافت های پوست محسوب می شود.

چربی موجود در آجیل ها از نوع غیر اشباع می باشد  که موجب کاهش کلسترول و حفاظت  از قلب خواهد شد.

آجیل ها یکی از مغذی ترین مواد خوراکی محسوب می شوند که حاوی 200 کالری، 15 گرم چربی و انواع مختلفی از ویتامین ها و مواد معدنی می باشند.

پسته یک آجیل بسیار خوشمزه است. اگر هنگام تماشای برنامه مورد علاقه خود یک بسته پسته میل کنید بدون این که آگاه باشید 1000 کالری مصرف و بیش از 100 گرم چربی به بدن خود وارد کرده اید.

افرادی که مبتلا به دیابت هستند، آجیل ها کربوهیدرات کم و چربی مفید خواهد داشت که برای بیماری دیابت مضر نخواهد بود. اما باید آگاه باشید که به میزان مناسب از آجیل استفاده کنید خوردن بیش از اندازه هر خوراکی مفیدی نیز می تواند مضر باشد و تاثیر منفی بر بدن بگذارد.

به راحتی می توان آجیل را به رژیم غذایی خود اضافه کرد از جمله به سالاد، تکه های بادام به ماست، گردو به پنیر و….

فقط دقت داشته باشید که میزان آجیل مصرفی خود را اندازه گیری کنید و از مصرف بیش از اندازه خودداری کنید.

آجیل ها بسیار مفید هستند اما مقدار زیاد آن خیر.

منبع الو دکتر

آیا رژیم غذایی گیاهی ابتلا به دیابت را کاهش می دهد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ